Darmowe informacje szkolenia

Szkolenie psa to nie tresura – jest to nauka porozumiewania się, uczenia się, dookreślania zasad.
Jest to nabycie nowych umiejętności dla właściciela – niepowtarzalna okazja do nauczenia się „czytania” swojego psa, jego emocji, sygnałów.

Socjalizacja psa w wieku szczenięcym

Socjalizacja w wieku szczenięcym, czyli okres u psa między 3 a 12 tygodniem życia, to tak zwane okno socjalizacji, w którym szczeniak powinien mieć jak najwięcej pozytywnych doświadczeń z otaczającym go światem.

W okresie tym szczeniaki poprzez zabawę, spotykanie innych osób, zwierząt, przedmiotów poznają życie. Należy więc dostarczać im dużo wrażeń i nowych doświadczeń. Pies wtedy za pomocą wszystkich swoich zmysłów jest w stanie poznawać świat i uczyć się go, a ponieważ jest jeszcze ciągle przy swojej matce, to czuje się bezpiecznie. Warto więc na tym etapie wprowadzić tzw. „złotą dwunastkę”

„Złota dwunastka”, której autorką Margaret Hughes, to zbiór zasad mówiących o tym, że szczenię jeszcze przed ukończeniem 12 tygodnia życia powinno zdobyć co najmniej 12 różnych doświadczeń, w co najmniej 12 różnych dziedzinach.

Oto kilka przykładowych zasad oraz doświadczeń – oczywiście, to ile przekażemy szczeniakowi, zależy też od tego, gdzie mieszkamy i jakie mamy możliwości:

  1. Chodzenie co o najmniej po 12 różnych nawierzchniach: trawa, piasek, ziemia, żwirek, płytki, panele, dywan, deska, kałuża, woda, śnieg, gazeta, beton itd.
  2. Spotkanie co najmniej 12 różnych osób: kobieta, mężczyzna, dziecko, starszy Pan/Pani, Pan w kapeluszu, człowiek ubrany w zimowe ciuchy, człowiek o lasce, z parasolem itd.
  3. Spotkanie co najmniej 12 różnych pojazdów poruszających się: rower, motor, samochód, człowiek na rolkach, biegnący pies/kot biegnący człowiek, matka z wózkiem dziecięcym, ciężarówka, statek itd.
  4. Usłyszenie co najmniej 12 różnych dźwięków (oczywiście nie puszczamy tych dźwięków bardzo głośno, bo przestraszymy psa) – dźwięk: petard, burzy, piorunów, lecącego samolotu, płaczącego dziecka, bawiących się dzieci, kosiarki, suszarki, telewizora, samochodu, spadającej łyżki itd.
  5. Zabawa co najmniej 12 różnymi rzeczami: gumowa piłka, pluszowa zabawka, piszcząca zabawka, plastikowa butelka, szeleszczące papierki, namoczone wodą rzeczy itd.
  6. Poznanie co najmniej 12 różnych przeszkód: przejście przez tunel, po oponie, wejście do kartonowego pudła, przejście po kładce, wchodzenie do windy, chodzenie po schodach, chodzenie przez drzwi, wchodzenie do samochodu, stawianie na stole, pływanie itd.
  7. Chodzenie na smyczy i w obroży przez co najmniej 12 razy w różnych miejscach.
  8. Uczenie się dotyku właściciela oraz członków rodziny co najmniej w 12 różnych miejscach: uszy, zęby, opuszki łap, dodatkowo: branie na ręce, obracanie, dotykanie łapek itd.
  9. Jedzenie co najmniej z 12 różnych pojemników: miska plastikowa, miska metalowa, kong, podłoga, kubek, łyżka, pudełko, z ręki właściciela i członków rodziny itd.
  10. Jedzenie co najmniej w 12 różnych miejscach: w pokoju, na dworze, w łazience, w piwnicy, w samochodzie itd.
  11. Zabawa co najmniej z 12 różnymi z równoważonymi psami: szczeniaki, dorosłe, psy, suki.
  12. Pozostanie samemu przez co najmniej 12 razy w domu bez towarzystwa innych zwierząt oraz rodziny. Okres od 5minut , który stopniowo możemy wydłużać do 45 minut.

 

To tylko przykłady tego, co można pokazać szczeniakowi do 12 tygodnia życia. Każdy z nas może przygotować swój własny program - znając rasę swojego psa, oglądając codziennie malca, a także kierując się jego naturalnymi instynktami. Pamiętajmy jednak o tym, że każde nowe doświadczenie, zawsze musi mieć charakter pozytywny, bądź neutralny, nigdy natomiast negatywny. Jeśli już w pierwszym etapie pies zapozna się z dobrymi bodźcami, to w późniejszym okresie będzie mu dużo łatwiej dostosować się do otaczającego go świata. Dzięki temu też będzie mniej strachliwy i bardziej otwarty na nowe doświadczenia. My natomiast mamy większą gwarancje wychowania zrównoważonego psa, na czym tak naprawdę nam zależy.